Solvik Koolist ja intuitiivpedagoogikast

Solviki koolis Rootsimaal on kunstnik, muusik, helilooja ja õpetaja Pär Ahlbom 50 aasta vältel töötanud välja originaalse lähenemise õpetamisele, mida ta ise nimetab intuitiivpedagoogikaks. Üheks olulisemaks meetodiks Solviki kooli klassis on mäng.

Pär Ahlbom  leiab, et laps ei saa õppida enne, kui ta ei ole vabanenud hirmudest, enne kui ta tunneb ennast turvaliselt, on söönud kõhu täis ja  leidnud oma koha grupis. Kool ja õpetaja peavad lastele tagama baasrahulolu. Tee selleni viib läbi mängu. Solviki koolis on mäng põhiline kuni kolmanda klassini, aga ka sealt edasi mängitakse samuti iga päev.
Mängud Solvikis on väga mitmekülgsed ja enamasti ühendavad endas kiiruse, julguse, kommunikatsiooni, koostöö, koordinatsiooni, loovuse jne. Mängude eesmärgiks on panna proovile iseennast, õppida tundma oma keha, selle võimalusi, tugevusi ja nõrkusi, tegema koostööd grupis, olla üheskoos rõõmsad ja naerda. Neid mänge nimetatakse ka primaarmängudeks. Sageli kasutatakse erinevaid lihtsaid ja käepäraseid vahendeid nagu pulgad, mütsid, pingid, vaibad, pillid. Enamus primaarmänge on Pär ise aastate jooksul loonud ja neid oma kolleegidele õpetanud.
Lastele sobiva keskkonna loomiseks peab ka õpetaja ise olema rahul, selleks tuleb õpetajal iseendaga pidevalt tööd teha. Solvikis on mängud tavalised ka õpetajate ja lastevanemate koosolekutel. Täiskasvanutele mõeldud mängud ei erine põhimõtteliselt lastega mängitavatest mängudest.
Lisaks primaarmängudele mängitakse Solvikis ka pille, tehakse muusikat ja lauldakse igapäevaselt. Muusika ja eriti muusikaline improvisatsioon on inimese arengus väga olulisel kohal. Kõikjal Solviki ruumides on leida lihtsamaid pille nagu kitarr, flööt, lüüra või näiteks aafrika trummid. „Muusikatunnid” on regulaarsed, toimuvad ka privaatsed muusikateraapia sessioonid Sinikka Mikkolaga, kes on viimastel aastatel Eestis palju huvi äratanud ja Werbeck-laulu kursusi korraldanud.
Kogu õppetöö Solvikis on mängust, mängulisusest ja loovusest läbi põimunud. Raske on tõmmata piiri õppimise ja mängimise vahele.
Pär Ahlbom ütleb, et kui 20. aasta eest käisid koolis järelvalveametnikud, siis rääkisid lapsed neile, et mingit õppimist Solviki koolis ei toimu, põhiliselt ainult mängitakse. Samas on kooli riigieksamite tulemused head ja näiteks eelmisel aastal said kõik üheksanda klassi lõpetanud soovitud gümnaasiumidesse sisse. Õpilaste motivatsioon tuleb seestpoolt, huvi ainete uurimiseks ja õppimiseks on alati olemas, sest iga laps tahab õppida, kinnitab Pär, kes on õpetaja olnud üle 50 aasta.
Kui enamasti ollakse õppekavade pärast stressis ja eksamid (õigemini head tulemused eksamitel) tekitavad surve kiirustamiseks koolis, siis Solvikis keskendutakse sellele, et luua igale lapsele hea arengukeskkond, lastes selles keskkonnas siis igaühel areneda omas tempos. Sellest tulenevalt on aeg Solvikis hoopis teises tähenduses, enamasti ei kiirustata ja jõutakse süveneda.
väljavõte Evelin Tamme blogist ja artiklist “Inimese vabadus kasvada”
vaata kogu artiklit:

 

Advertisements

Lisa kommentaar

Täida nõutavad väljad või kliki ikoonile, et sisse logida:

WordPress.com Logo

Sa kommenteerid kasutades oma WordPress.com kontot. Logi välja /  Muuda )

Google photo

Sa kommenteerid kasutades oma Google kontot. Logi välja /  Muuda )

Twitter picture

Sa kommenteerid kasutades oma Twitter kontot. Logi välja /  Muuda )

Facebook photo

Sa kommenteerid kasutades oma Facebook kontot. Logi välja /  Muuda )

Connecting to %s